Föreningen

Bostadsrättsföreningen Sigurd bildades hösten 1982 inför uppförandet av föreningens hus i kvarteret Sigurd i centrala Uppsala. Ändamålet var att främja medlemmarnas ekonomiska intressen genom att upplåta bostadslägenheter och lokaler till nyttjande utan tidsbegränsning.

Inflyttningen skedde under hösten 1984 och våren 1985.
2012 byggdes en 2-rums hyreslägenhet i källaren i 4 C.
2015 byggdes tre bostadsrätter i källaren i 4 B, en stycken 2:a och två stycken 1:or.
Föreningen består av 102 bostadsrätter och 1 hyresrätt och har cirka 150 medlemmar.

En bostadsrättsförening har en demokratisk uppbyggnad:
- medlemmarna äger föreningen
- föreningen äger fastigheten (inklusive lägenheterna)
- medlemmarna tillsätter på föreningsstämman styrelsen och andra förtroendevalda
- styrelsen ansvarar för förvaltningen av föreningens angelägenheter

Under rubrikerna ovan finner du information om föreningens styrelse, stadgar, ekonomi mm.

Brf Sigurd erbjuder ett attraktivt boende för alla åldrar med närhet till såväl stadskärnan och resecentrum som till promenadstråken utmed Fyrisåns stränder. Den stora innergården med bersåer, fontän, lekplats och boulebana inbjuder även till olika aktiviteter.