Avgifter

Årsavgift
Bostadsrättsföreningens kostnader för fastigheten, som räntor, uppvärmning, fastighetsskötsel mm, täcks i huvudsak genom medlemmarnas årsavgifter. Avgifterna betalas månadsvis i förskott.
Januari 2024 och januari 2023 skedde avgiftshöjningar men dessförinnan var avgifterna oförändrade sedan 2004, bortsett från en tillfällig höjning 2019 på grund av införskaffandet av gemensamt TV- och bredbandsavtal. När den avgiften kunde lyftas bort från årsavgiften skedde en avgiftssänkning med motsvarande belopp.

Vad händer om hyresavgiften betalas in för sent?
Efter sex bankdagar skickas en PÅMINNELSE från Alektum.
Inkassoavgift 60 kronor + moms.

Åtta dagar efter påminnelse går det till INKASSOKRAV, om avgift ännu inte är betald.
Då påförs en inkassoavgift på 160 kronor + moms.

Alektum fattar därefter beslut om rättsliga åtgärder skall vidtagas.

Överlåtelseavgift
Föreningen får ta ut 2,5% av prisbasbeloppet av köparen vid överlåtelse av bostadsrätt, som ersättning för administrativa åtgärder (registrering, nya skyltar vid porttelefon etc).
När efterlevande maka/make ärver hela eller delar av bostadsrätten efter sin avlidne maka/make tas dock inte någon överlåtelseavgift ut.
Vid gåva av hela eller delar av bostadsrätten ska avgiften tas ut av gåvomottagaren.

Pantsättningsavgift
Vid pantsättning av lägenheten tas det ut en pantsättningsavgift, 1% av prisbasbeloppet.

Avgift vid andrahandsupplåtelse
Vid andrahandsupplåtelse (skall godkännas av styrelsen) uttas en avgift som utgör 10% av gällande prisbasbeloppet per kalenderår. Vid kortare uthyrning proportioneras avgiften efter uthyrningens längd. Se ytterligare information under fliken "Endast medlemmar".