Föreningsstämma

Föreningstämman är bostadsrättsföreningens högsta beslutande organ. Ordinarie föreningsstämma ska enligt föreningens stadgar hållas före december månads utgång (Brf Sigurd har brutet räkenskapsår 1 juli - 30 juni). Extra föreningsstämma kan inkallas av styrelsen eller begäras av revisorer eller av minst en tiondel av alla röstberättigade medlemmar.

Kallelse till ordinarie stämma ska utfärdas tidigast sex veckor före stämman och senast två veckor före stämman. På kallelsen ska tydligt anges vilka ärenden som ska förkomma på stämman.

Medlemmar som önskar få ett ärende behandlat på stämman (motionsrätt) ska skriftligen framställa sin begäran till styrelsen i så god tid att ärendet kan tas upp på kallelsen till stämman.

Om flera medlemmar har en bostadsrätt gemensamt har de tillsammans endast en röst. Den medlem som utsetts att utöva rösträtten antecknas i röstlängden. Rösträtten kan även under vissa villkor utövas genom befullmäktigat ombud.

Protokoll från stämman skall senast inom tre veckor hållas tillgängligt för medlemmarna.

Bestämmelserna om föreningsstämman finns i Brf Sigurds stadgar paragraferna 12-23.

Protokollet finns att läsa under rubriken "Endast medlemmar", om du är inloggad.